LAM3201 Blog

Kebaikan Belajar Bahasa Melayu

Helo semuanya! Selamat datang ke blog Melayu pertama saya. Dalam blog ini, saya ingin berkongsi dengan kamu beberapa kebaikan yang boleh didapatkan daripada belajar bahasa Melayu. 

Pertamanya ialah kebaikan dalam bidang kerja. Bahasa Melayu ialah satu bahasa yang biasa digunakan di Singapura. Dengan itu, belajar bahasa Melayu boleh berguna dalam beberapa bidang kerja. Sebab bercita-cita saya untuk menjadi jururawat sebagai kerja saya kelak, belajar bahasa Melayu boleh menolong saya mampu berkomunikasi dan menjalinkan hubungan baik dengan lebih banyak pesakit-sakit saya. Kalau saya tahu bercakap dalam bahasa Melayu dengan lebih fasih, saya akan boleh berbual dengan pesakit-sakit Melayu dan mendapat maklumat yang penting mengenai kesihatan mereka, untuk membantu mereka cepat sembuh. Selain itu, kalau saya mahu berganti pekerjaan saya, saya pun boleh mendapat lebih banyak peluang kerjaya dalam masa depan. 

Keduanya, belajar bahasa Melayu membantu saya menjadi kawan rapat dengan kawan Melayu saya dari sekolah menengah. Sebab itu, saya diajak oleh kawan tersebut untuk pergi rumahnya untuk merayakan Hari Raya bersamanya. Itulah satu pengalaman yang tidak dapat dilupakan, kerana saya dapat menghabiskan masa yang seronok dan bermakna dengan kawan saya, dan juga dapat makan pelbagai kuih muih yang enak.

Ketiganya, belajar bahasa Melayu juga boleh menolong kita menikmati budaya Melayu yang menarik dan lebih faham satu sama lain. Melalui belajar bahasa Melayu, saya dapat bertambah pendedahan saya kepada budaya Melayu seperti lagu-lagu yang sungguh indah dan juga menghargai sesuatu nilai-nilai yang sama dengan budaya saya. Contohnya, dari kelas bahasa Melayu, saya belajar beberapa peribahasa, dan salah satu peribahasa ia “kacang lupakan kulit”. 

Makna peribahasa Melayu ini serupa satu peribahasa Cina. Daripada peribahasa ini, saya sedar budaya Melayu dan budaya Cina kedua-duanya mementingkan sesuatu nilai yang sama seperti jangan melupakan sesiapa yang pernah memberi bantuan untuk kita. Melalui belajar tentang persamaan dan perbezaan kita, kita boleh lebih memahami satu sama lain dan hidup bersama dengan harmoni.

Akhirnya, berada beberapa artikel mengenai kajian yang menunjukkan pelbagai kebaikan untuk belajar bahasa baharu untuk otak-otak kita, seperti membaikkan ingatan kita dan membantu kita menjadi lebih kreatif. Justeru, belajar bahasa baharu seperti bahasa Melayu juga sangat bagus kerana ia boleh bermanfaat minda kita melalui menolong otak-otak kita menjadi lebih segar.

Kesimpulannya, kebaikan tersebut hanya sesuatu faedah yang boleh didapatkan daripada belajar bahasa Melayu. Belajar bahasa Melayu masih ada banyak faedah menungu kamu mendapat. Jangan tunggu lagi dan bermula belajar bahasa Melayu hari ini! 


Posted

in

by

Tags:

Comments

One response to “LAM3201 Blog”

Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started